איכות ההסברים הניתנים למטופלים בעת שחרורם מהמלר”ד

אז בואו נניח לרגע שלא-עלינו לקיתם לפתע בכאב נוראי ונאלצתם לפנות לחדר המיון. ונניח שהטיפול שקיבלתם שם דווקא היה מהיר, יעיל ואיכותי, שבוצעו כל הבדיקות המתאימות, ושנקבעה האבחנה הנכונה. ונניח שתוך זמן קצר שוחררתם הביתה עם מרשם לתרופה שתפתור את כל בעיותכם. אבל האם מישהו הסביר לכם מה לעשות עכשיו? או שלאחר שעתיים תחזרו בחוסר אונים למיון כי הכאבים עדיין לא חלפו?
במחקר שבוצע בשתי מחלקות לרפואה דחופה בארה”ב הוקלטו השיחות בין הצוות הרפואי לבין המטופלות בעת שחרורן מהמלר”ד (ההקלטה נעשתה במקורה עבור מחקר אחר ולכן נכללו במחקר רק נשים). לאחר מכן נסקרו ההקלטות ונבדק האם איש הצוות העניק הסבר על המחלה שאובחנה, מהלך המחלה הצפוי, הוראות לטיפול עצמי, מידע על הטיפול התרופותי, סימנים המצדיקים חזרה למלר”ד, והנחיות לfollowup, וכן האם ניתנה הזדמנות לשאול שאלות והאם בוצע וידוא של הבנת ההוראות. לכל אחד מהמשתנים הללו צויין האם ההסבר היה קיים בכלל, ואם כן – מה היתה איכות ההסבר (מינימלי/מספק/מצויין).
נמצא ש76% מהמטופלות קיבלו הסברים על אופי מחלתם. ל73% מהמטופלות ניתנה הוראה לפנות להמשך טיפול אצל הרופא המטפל, אך רק ב39% מהמקרים הוגדרה מסגרת הזמן בה נדרשת פניה זו.
ל-80% מהמטופלות ניתנו הוראות על השימוש בתרופות: אם זה הרבה או קצת נשאיר לכם להחליט.
רק ל51% מהחולים ניתן הסבר על המהלך הצפוי של המחלה, וגם זה היה לרוב הסבר מינימלי. רק ב34% מהמקרים ניתנו הסברים מתי יש לחזור למיון (אך כשאלו ניתנו הם היו באיכות טובה). ב91% מהמקרים ניתנה למטופלות הזדמנות לשאול שאלות, אך רק ב22% מהמקרים בוצע ווידוא של הבנת ההוראות, והווידוא היה לרוב בעל איכות ירודה.
איו ספק שלא ניתן בהכרח להכליל ממחקר זה על הנעשה במלר”דים אחרים. אולם התקשורת עם מטופלים בסביבת המלר”ד העמוסה הינה קשה ומאתגרת, ומתן הוראות שחרור מלאות הינו תהליך שיכול להיות ארוך ומייגע, כשברקע ממתינים עשרות מטופלים נוספים. יתכן שיש רופאים שחשים שההוראות הרשומות במכתב השחרור מספקות, או שהפנייתו של המטופל להמשך מעקב ע”י הרופא המטפל פוטרת מהצורך לתת הסבר שכזה. אולם לדעתי יש לראות במתן הוראות שחרור מלאות ווידוא הבנתן על ידי המטופל בתור חלק אינטגרלי מהטיפול בחולה, טיפול אשר ימנע תחלואה נוספת ויפחית פניות חוזרות לטיפול רפואי.
מקור:
Vashi A, Rhodes KV. “Sign right here and you’re good to go”: a content analysis of audiotaped emergency department discharge instructions. Ann Emerg Med. 2011 Apr;57(4):315-322. [pubmed]
[via Journal Watch]